Wydanie dowodu osobistego - zmiany

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
5 stycznia 2024

Od 29 grudnia 2023 r. nie obowiązują papierowe wnioski o wydanie dowodu osobistego. Obecnie taki wniosek składa się w dowolnym urzędzie gminy na terenie Polski w formie elektronicznej. Co więcej, dokument wypełnia urzędnik na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL. Następnie wnioskodawca podpisuje wniosek za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego - Signature Pad.

Do złożenia wniosku niezbędne są następujące dokumenty:

  • aktualne kolorowe zdjęcie, wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy, o wymiarach 35x45mm, w pozycji na wprost,
  • dowód osobisty, a w przypadku jego braku, ważny paszport (dotyczy osób, które go posiadają),
  • dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość - w przypadku osób, które otrzymały polskie obywatelstwo.

UWAGA! Nie można potwierdzić swojej tożsamości za pomocą mDowodu (art. 29a ust. 2a Ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (tekst jednolity - Dz. U. z 2022 r. poz. 671).

Możliwe jest także złożenie wniosku o dowód osobisty za pomocą e-usługi. Wnioskodawca może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, niezawierający odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców, przy użyciu usługi elektronicznej, tj. przez stronę internetową 
https://login.gov.pl/login/login?ssot=lz8mqeifday9b9aw0uwj

UWAGA! Jest możliwość elektronicznego złożenia wniosku przez każdego bez względu na wiek, z zastrzeżeniem, że osoba, która ukończyła 12 rok życia, musi w terminie do 30 dni od złożenia wniosku zgłosić się do urzędu, do którego skierowała wniosek. W urzędzie trzeba będzie się podpisać oraz złożyć odciski palców. Jeżeli w urzędzie nie pojawimy  się w terminie, wniosek nie będzie rozpatrzony.

W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych (dotyczy również osób małoletnich) wniosek składa jeden z rodziców, kurator lub opiekun prawny. Przy składaniu wniosku wymagana jest obecność osoby małoletniej, która ukończyła 5 rok życia oraz osoby ubezwłasnowolnionej. W przypadku wnioskowania o dowód za pomocą e-usługi, osoba małoletnia, która ukończyła 5 rok życia musi być obecna przy odbiorze dowodu osobistego.

Od osoby, która ukończyła 12 rok życia, podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobierane są odciski palców wskazujących obu dłoni (za pomocą wykorzystywanych przez urząd skanerów linii papilarnych), co wymaga obecności zarówno podczas składania wniosku jak i jego odbioru.

Weryfikacja odcisków palców odbywa się również podczas odbioru nowego dokumentu.

Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu osobistego.

Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego.

WAŻNE! W związku z wprowadzeniem w Polsce nowych dowodów osobistych, nie ma konieczności obowiązkowej wymiany ważnych dokumentów. Z dotychczasowego dowodu można korzystać do czasu, aż minie jego ważność.

WAŻNE! Osoby, które ukończyły 18 rok życia, również nie muszą wnioskować o nowy dowód osobisty.

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY: czas oczekiwania na nowy dowód osobisty to 30 dni od dnia złożenia wniosku.

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Zmiany przy wydawaniu dowodów osobistych

    Zmiany przy wydawaniu dowodów osobistych

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2024-01-05
Data publikacji:2024-01-05
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:
Liczba odwiedzin:479